20 juni 2023

Deel dit op:

Het Damrak in Amsterdam is de ‘meest aansprekende winkelstraat van Nederland’. Dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door retailadviesbureau Locatus in opdracht van Vastgoedmarkt. De herontwikkeling van het voormalige C&A gebouw, beter bekend als de Beurspassage, heeft volgens het vakblad een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van het Damrak als winkelstraat. Het geheel vernieuwde complex, met de retailers Primark en TK Maxx als huurders, is een belegging van het Bouwinvest Retail Fund.  

 

 

 

 

 

De lijst is samengesteld op basis van vastgoeddata, zoals de verhouding van bezetting en leegstand, de prijs per vierkante meter en het aantal passanten. Locatus hield hierbij de RRI-score aan: de Retail Risico Index. Deze index is een marktindicatie voor de retailsector, maar ook voor (institutionele) beleggers en de financiële sector. De score ligt tussen de < 70 (zeer beperkt risico) en > 130 (zeer hoog risico). Damrak scoort in het onderzoek een RRI van 86,7.  

Het Damrak voert de lijst van meest aansprekende winkelstraten aan, bóven de Kalverstraat en de Leidsestraat. Dit heeft te maken met de gunstige locatie en de aanwezigheid van internationale retailers. Ook de nieuwe Beurspassage, de openbare verbinding tussen het Damrak en de Nieuwendijk, draagt hieraan bij. Met een 450 vierkante meter groot kunstwerk is de passage een hoogwaardige stedelijke ontmoetingsplek geworden dat inmiddels hoog op de ‘Must-see’ attracties van Amsterdam staat.  

Vastgoedmarkt geeft aan dat het Damrak niet alleen uit winkels bestaat, maar ook uit een hotel en een museum. “Wat wel duidelijk is geworden, is dat het gewaagde initiatief van de institutionele belegger Bouwinvest om in 2016 het voormalige C&A-pand – ingeklemd tussen het Damrak en de Nieuwendijk – grondig aan te pakken en een nieuwe moderne dimensie te geven, zeker heeft bijgedragen aan het succes van het Damrak als winkelstraat”, aldus Vastgoedmarkt. 

Collin Boelhouwer, Director Dutch Retail Investments bij Bouwinvest is niet verrast dat het Damrak is verkozen tot meest aansprekende winkelstraat van Nederland. “De afgelopen jaren is niet alleen de kwaliteit van het vastgoed, maar ook het openbaar gebied flink verbeterd. Samen met de aanwezigheid van sterke internationale retailers zorgt dit dagelijks voor zeer hoge passantenstromen. Het getransformeerde Damrakgebouw is hierdoor één van de meest aansprekende assets van het Bouwinvest Retail Fund”.  

Het Retail Fund van Bouwinvest richt zich op de beste winkelsteden en drukste winkelstraten (Experience) en wijkwinkelcentra voor de dagelijkse boodschappen (Convenience). Het fonds heeft een omvang van € 1,1 miljard, kent een heldere investeringsvisie en heeft vier jaar op rij de MSCI award ontvangen voor best presterende specialist fund van Nederland. Daarnaast behoort het fonds op het gebied van duurzaamheid met vijf sterren in de Global Real Estate Benchmark (GRESB) al jaren tot de top 20 procent van de best presterende vastgoedfondsen wereldwijd. Meer weten? Kijk dan op onze Dutch Retail Fund-pagina of neem contact met ons op.  

Nieuwsbrief