11 april 2016

Deel dit op:

Bouwinvest onthult de plannen voor de renovatie van de iconische Citroëngebouwen aan het Stadionplein in Amsterdam. Onder de naam ‘The Olympic Amsterdam’ herontwikkelt Peak Development voor vastgoedvermogensbeheerder Bouwinvest de voormalige Citroëngebouwen. Hiermee krijgt het gebied, waarin Bouwinvest ook heeft belegd in woningen, winkels, het Olympisch Stadion en de ondergelegen parkeergarage, een nieuwe impuls.

De verbouwing van de iconische Citroëngebouwen aan het Amsterdamse Stadionplein staat symbool voor de revitalisering van het hele gebied. Onder de naam ‘The Olympic Amsterdam’ herontwikkelt Peak Development voor vastgoedvermogensbeheerder Bouwinvest de voormalige Citroëngebouwen. Hiermee krijgt het gebied, waarin Bouwinvest ook heeft belegd in woningen, winkels, het Olympisch Stadion en de ondergelegen parkeergarage, een nieuwe impuls. Het komt maar zelden voor dat een vastgoedbelegger zo in samenhang mag en kan ontwikkelen; een compleet binnenstedelijk gebied wordt opnieuw op de kaart gezet. Het biedt vanaf 2017 ruim 100.000 m² wonen, werken en recreëren, met een focus op sport, cultuur, innovatie, duurzame mobiliteit en media. Bas Jochims, Hoofd Asset Management Kantoren Bouwinvest: ‘Dit project mag rekenen op grote belangstelling. Wij zijn dan ook bijzonder verheugd dat ambitieuze en innovatieve bedrijven als Pon en het internationale sportmerk Under Armour hebben aangegeven zich hier te willen vestigen en zullen meewerken in de verdere planvorming van de gebouwen en het gebied.’ 

ICONISCHE PANDEN IN OLYMPISCH AMSTERDAM
Architect Jan Wils ontwierp in Amsterdam-Zuid het Olympisch Stadion (1928), de Garage Citroën - Zuid (1931, 10.100m²) en de Tweede Citroëngarage - Noord (1962, 15.500 m²). Oorspronkelijk waren de Citroëngebouwen geen onderdeel van Berlages ‘Plan Zuid’, desondanks werd het toch één van de laatste bouwprojecten ‘binnen’ het plan. Sinds de bouw is er het nodige van binnen en buiten veranderd, waarbij het wit van de façades voor de meeste voorbijgangers opvalt.

Bouwinvest trok herontwikkelaar Peak Development aan om de herontwikkeling van de panden te begeleiden en zij kozen samen voor de architectenbureaus BiermanHenket (Zuidgebouw) en Rijnboutt (Noordgebouw). De opdracht: oorspronkelijke details van deze monumentale panden terugbrengen en de rommelige aanpassingen van de afgelopen decennia verwijderen. De bestaande gebouwen worden veel toegankelijker en aantrekkelijker, met onder meer binnentuinen, horecafuncties en activatie van het dak. Daarnaast komt er een veel sterkere aansluiting met de omgeving. Dit gebeurt onder meer door de ‘oude parkeerplaats’ aan de overkant van de weg te vervangen voor nieuwe panden en het aanleggen van een groot, groen plein dat logisch voortvloeit uit het lijnenspel waarvoor architect Jan Wils 90 jaar geleden de basis legde. Het doel: de aantrekkelijkheid van het gebied sterk vergroten. Daarbij past een nieuwe naam voor de gebouwen, aansluitend bij het gebied en verwijzend naar de oorspronkelijke bouwdata. Vanaf vandaag heet het Zuidgebouw ‘The Olympic 1931’ en heet het rijksmonument dat dertig jaar later werd gebouwd ‘The Olympic 1962’.

AIM HIGHER
‘Bouwinvest kijkt voorbij de stenen van het vastgoed. Samen met de gemeente, ondernemers en belanghebbenden zullen we niet alleen de gebouwen op zich, maar ook het Olympisch Stadiongebied op de kaart zetten’, aldus Bas Jochims. ‘Met deze herontwikkeling behouden we het historisch karakter van de Citroëngarages. Deze twee iconische gebouwen vormen straks het middelpunt van het gebied rondom het Stadionplein, ofwel The Olympic Amsterdam. Het wordt straks een nieuwe bestemming voor Amsterdam; een plek waar je juist graag, regelmatig naartoe gaat. Om te wonen, werken, winkelen, sporten, feesten en ontspannen. Een bruisend stadsplein, niet alleen voor de buurt, maar voor heel Amsterdam. Een omgeving die ruimte biedt voor grote events en internationale aantrekkingskracht heeft. Sport, mobiliteit en innovatie vormen daarbij steeds het uitgangspunt, kort samengevat is het motto voor het gebied: AIM HIGHER!.’ Chris Bate, Managing Director, Under Armour Europe over hun keuze voor The Olympic 1962: ‘We are hugely excited to move our European Headquarters to an area of such great design, innovation and sporting history. Innovation is at our core and we feel this incredible space will continue to drive us forward as a brand across Europe. This will become one of, if not, the most attractive European Headquarters for our industry.’

Nieuwsbrief