03 december 2012

Deel dit op:

Stel er komt verscherpte regelgeving vanuit de overheid op het gebied van verantwoord ondernemen. Bent u daar dan als investeerder op voorbereid? Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) staat ongetwijfeld hoog op uw agenda. De daad bij het woord voegen lijkt echter voor veel organisaties vaak een brug te ver.

Waarom? Verantwoord beleggen lijkt een risico. Het is nog maar de vraag of een ‘duurzame’ investering rendement oplevert. Toch is verantwoord beleggen noodzakelijk. Enerzijds omdat de maatschappij steeds kritischere vragen stelt. Anderzijds is het een eis van huurders. Daarmee zijn verantwoorde beleggingen tegelijkertijd zeer interessant. Een grootbank bijvoorbeeld is een graag geziene huurder die het zich niet kan veroorloven zich te huisvesten in een milieuonvriendelijk pand. Een ander voorbeeld is flexibele huisvesting. Dit is gemakkelijk in te krimpen of uit te breiden en mede hierdoor voor verschillende functies inzetbaar. Met een duurzaam gebouw bent u daarom zekerder van een jarenlange huuropbrengst. 

Het wordt dus tijd om een stap verder te gaan. Denk vanuit kansen. Gaat u nu niet op een verantwoorde manier mee, dan loopt u het risico in de toekomst buitenspel te staan. Zo loopt de druk op fondshuizen al op. Een visie op verantwoord beleggen is dan ook essentieel. Zorg voor een optimaal rendement op de gebieden peopleplaneten profit op elk bedrijfsonderdeel. Dat betekent doorgaans een andere manier van organiseren. Proactief, waarbij de lange termijn meer gewicht heeft dan snel rendement. 

Met deze ontwikkelingen is verantwoord investeren het nieuwe beleggen. Dat betekent actie! Alleen reppen over verantwoord investeren is niet voldoende. Het gaat erom plannen in de praktijk te brengen. En onderscheidend te zijn. Dat doet u niet met een overload aan MVO-rapporten en -jaarverslagen. U maakt juist het verschil als u voor uw stakeholders relevante criteria daadwerkelijk ten uitvoer brengt. Relevantie zit hem dus niet enkel in het roepen over het meest duurzame gebouw of hoogste label, maar in de wezenlijke rol die dit heeft in de belevingswereld van uw stakeholders. Relevantie gaat dus voor transparantie. 

Bernardo Korenberg, CSR Manager

Nieuwsbrief