Art Zuid draagt bij aan maatschappelijk rendement Bouwinvest

“Stichting Art Zuid wil met kunst op straat een nieuwe ontmoetingsplek creëren en kunst toegankelijk maken voor iedereen. De ideeën van kunstenaars zijn van grote waarde voor het in stand houden van een open samenleving.” Cintha van Heeswijck, directeur stichting Art Zuid.

ARTZUID, de Amsterdam Sculptuur Biënnale, presenteert een belevingstentoonstelling met meer dan zestig kunstwerken op een 2,5 km lange route. Het hart van de tentoonstelling ligt in Berlage’s monumentale Plan Zuid met de lommerrijke Apollolaan en Minervalaan. Hier zijn in de groene ruimte theatrale opstellingen te zien van moderne en hedendaagse figuratieve beelden. Deze worden afgewisseld met interactieve ruimtelijke installaties. Op ARTZUID zal werk te zien zijn van internationaal vermaarde kunstenaars als wel jonge kunstenaars. De tentoonstelling vindt plaats van 17 mei tot en met 15 september 2019 en is 24/7 gratis toegankelijk.

De figuratieve beelden waarmee mensen zich kunnen vereenzelvigen maken de tentoonstelling toegankelijk voor iedereen. Dankzij de beeldenroute herleven de lanen en pleinen deze zomer tot plekken van verbinding. Dit is een van de redenen waarom Bouwinvest bijdraagt aan de kunstroute, die dit jaar doorloopt naar The Olympic Amsterdam, dé nieuwe ontmoetingsplek rondom het Olympisch Stadion.

The Olympic Amsterdam

Het begon allemaal in 1998, toen het Olympisch Stadion van de sloop werd gered en de renovatie in gang werd gezet. Bouwinvest werd deels eigenaar van dit monumentale pand. Sinds die tijd is er veel gebeurd in het gebied. Naast het stadion ontstond een hele nieuwe woonwijk ‘Het Olympisch Kwartier’. Vervolgens werd het Stadionplein aangepakt. Wat ooit een winderig plein was, waar de reisbussen naar het Zuiden vetrokken, is nu een aantrekkelijk plein met woningen, winkels en horeca geworden. En last but not least zijn de voormalige Citroengebouwen aangepakt. Eind 2019 wordt het zuidgebouw uit 1931 opgeleverd en zal Pon hier zijn intrek nemen.

Anno 2019 heeft het gebied alle potentie om een van de nieuwe, bruisende verblijfsplekken van Amsterdam te worden. Een plek met voelbare historie. Iedere Amsterdammer heeft er wel een verhaal over te vertellen. Maar nu kunnen er weer nieuwe verhalen aan toegevoegd worden. Door de komst van aansprekende horeca als NENI en vooraanstaande bedrijven als Under Armour en Pon, komt er nieuw publiek naar het gebied en ontstaat er een interessante mix met de bewoners van het eerste uur.

Maatschappelijk rendement

Om het gebied nog meer op de kaart te zetten en de bruisende verblijfsplek te creëren die we voor ogen hebben, trekt Bouwinvest samen op met lokale ondernemers en de gemeente. Zo is de BIZ The Olympic Amsterdam ontstaan, een samenwerkingsverband waarbinnen ondernemers en eigenaren samen tijd en geld steken in het aantrekkelijker, leefbaarder, bekender en veiliger maken van het Olympisch gebied.

De sponsoring van Art Zuid draagt in onze ogen bij aan het vergroten van de aantrekkingskracht van het gebied en zal nieuw publiek laten kennismaken met de veelzijdigheid en historische waarde van deze mooie buurt. Daarnaast werkt Art Zuid met (gepensioneerde) vrijwilligers die veelal zelf uit de buurt komen en zo ook onderling en met het nieuwe publiek in contact komen.

Zo realiseert Bouwinvest niet alleen financieel rendement voor alle gebouwen afzonderlijk, maar ook maatschappelijk rendement voor het gebied als geheel.

meer