18 januari 2017

Deel dit op:

Verbouwing voormalige Citroëngarages biedt kansen voor bruisend Olympisch Stadiongebied. Reuring op het plein tussen de historische gebouwen voor het Olympisch Stadion. Bouwinvest, Peak Development en Lokhorst Bouw en Ontwikkeling gaven samen met de gemeente Amsterdam en de toekomstige internationale ondernemers het feestelijke startsein voor de voor de renovatie en gedeeltelijke nieuwbouw van ‘The Olympic Amsterdam 1931 & 1962’; de nieuwe namen van de gebouwen, verwijzend naar de oorspronkelijke bouwjaren.

Meervoudig Olympisch schaatskampioen Jochem Uytdehaage opende de feestelijkheden. Hij is enthousiast over de plannen: “Het is fantastisch dat het gebied rondom het Olympisch Stadion verandert in een levendig gebied waar sport, mobiliteit, innovatie en kunst & cultuur bij elkaar komen”. Lopers van de lokale atletiekvereniging Phanos gaven de Olympische fakkel als symbolisch startsein door aan de heer Capel, dagelijks voorzitter van stadsdeel Amsterdam Zuid.

Sander te Hoonte, algemeen directeur Lokhorst: “Wij zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat alle partijen trots kunnen terugkijken op de bouw”. Ter viering van de officiële start overhandigden zij samen met de initiatiefnemers twee ‘verbronsde’ waalstenen van kunstenaar Joost Alferink en twee tijdscapsules aan twee nieuw te vestigen ondernemers. 

Op de stenen staan de x,y,z, coördinaten van de twee gebouwen. De tijdscapsule is gevuld met bouw gerelateerde voorwerpen die later dit jaar in de grond worden verwerkt. Daarnaast wordt er een replica van de waalstenen in beide gebouwen verwerkt. 

The Olympic Amsterdam biedt vanaf begin 2018 meer dan 100.000 m² ruimte om te wonen, werken, winkelen, sporten, feesten en ontspannen. Ook is er straks ruimte voor grote evenementen die passen bij de geschiedenis van de plek. Sport, mobiliteit en innovatie vormen daarbij steeds het uitgangspunt. Het plan voor The Olympic 1962 is van de hand van Rijnboutt architecten en BiermanHenket ontwierp het plan voor The Olympic 1931. 

Aim Higher

De samenwerkende partijen hebben ambities om het hele Olympisch Stadiongebied op de kaart te zetten, voor Amsterdam én daarbuiten. Hiermee tillen zij de herontwikkeling van het binnenstedelijk gebied op een hoger niveau, samengevat onder het motto ‘Aim Higher’. Geïnteresseerde ondernemers voor deze bijzondere locatie kunnen zich nog vestigen in ‘The Olympic 1962’. Meer informatie over het project is te vinden op www.theolympic.amsterdam.

Nieuwsbrief